JAK SIĘ ZGŁOSIĆ?
Udział w pokazie jest całkowicie darmowy. Aby się zgłosić wystarczy wypełnić krótki formularz dostępny tutaj:
https://forms.gle/SxJ6j42stJw7cA8t9
Szkoła może wziąć udział w pokazie jako GOSPODARZ lub jako GOŚĆ.
KIM JEST GOSPODARZ?
Szkoła Gospodarz udostępnia salę gimnastyczną, w której nasza ekipa dzień przed pokazem przygotowuje scenografię wydarzenia. Warunkiem bycia gospodarzem jest posiadanie przez szkołę sali gimnastycznej mieszczącej naszą wystawę o wymiarach (12m x 18m) oraz udostępnienie jej nam na kilka wyznaczonych dni (2-5 dni). Scenografia jest demontowana dopiero ostatniego dnia pokazów. Do szkoły Gospodarza dojeżdżają na projekcje inne szkoły z okolicy.
KIM JEST GOŚĆ?
Szkoła Gość uczestniczy w pokazie na terenie innej Szkoły-Gospodarza dojeżdżając we własnym zakresie na miejsce projekcji. Dobieramy szkoły zlokalizowane w tym samym mieście/regionie w zasięgu dojazdu komunikacją miejską bądź szkolnym busem.
W formularzu zgłoszeniowym wystarczy zaznaczyć czy chcecie zgłosić szkołę jako GOŚĆ czy GOSPODARZ, a my skontaktujemy się z Wami żeby ustalić szczegóły.
JAKI JEST PRZEBIEG POKAZU? – CZĘŚĆ PIERWSZA – POKAZ DLA UCZNIÓW
Pokaz dla uczniów składa się z projekcji dwóch filmów historycznych: „Kartka z Powstania” (Powstanie Warszawskie) oraz „Wiktoria 1920” (wojna polsko-bolszewicka). Oba seanse odbywają się w technologii wirtualnej rzeczywistości.
W szkolnej sali gimnastycznej nasza ekipa zbuduje specjalną scenografię przystosowaną do pokazu. Będzie się ona składać ze ścianek wydzielających przestrzeń, projektora, nagłośnienia oraz 70-100 obrotowych foteli dedykowanych doświadczeniu wirtualnej rzeczywistości. (wizualizacja scenografii na zdjęciu poniżej).
Każdy z seansów będzie poprzedzony krótkim wstępem wprowadzającym młodzież w tematykę związaną z filmem. Uczniowie otrzymają gogle VR oraz instrukcje ich użytkowania. Po projekcjach porozmawiamy o wrażeniach i podzielimy się opiniami na temat odbytego doświadczenia.
Pełny pokaz składający się z dwóch seansów potrwa łącznie około dwóch godzin.
Symultanicznie w wydzielonej przez szkole przestrzeni (sali lekcyjnej/bibliotece) odbywać się będzie prezentacja dla nauczycieli.
Pokazy będą się odbywać wybranym dniu od października do grudnia 2022 roku.
JAKI JEST PRZEBIEG POKAZU? – CZĘŚĆ DRUGA – PREZENTACJA DLA NAUCZYCIELI
Prezentację VR dla nauczycieli przeprowadzą nasi eksperci w przestrzeni zaproponowanej przez Państwa szkołę (sala lekcyjna/biblioteka szkolna/świetlica). Prezentacja omówi nie tylko narzędzia do prowadzenia lekcji historii, ale także wielu innych przedmiotów takich jak geografia, plastyka, biologia, matematyka czy nauki humanistyczne.
Nauczyciele zapoznają się z obsługą urządzeń VR – w tym tych posiadanych przez szkołę dzięki programowi Laboratoria Przyszłości. Poznają także bezpłatne narzędzia edukacyjne oparte o technologię VR stosowane w Polsce i na świecie.
O CZYM SĄ FILMY?
„Kartka z Powstania” jest to pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych na świecie filmów fabularnych zrealizowany w technologii wirtualnej rzeczywistości. Film trwa około 15 min, a prace nad nim trwały ponad 2 lata. Opowiadana jest historia jednego z Powstańców Warszawskich, kapitana Władysława Sieroszewskiego „Sabały”, który wychodząc do Powstania w sierpniu 1944 roku, otrzymał od swojej córki kartkę z modlitwą. Wtedy jeszcze nie wiedział, że ta kartka wpłynie na jego dalsze losy.
„Wiktoria 1920“- Film to historia prowadzona z perspektywy jednego z młodych polskich żołnierzy podczas Bitwy Warszawskiej. Dostaje on misję przekazania ważnego meldunku z okolic Ciechanowa do siedziby radiowywiadu w warszawskiej Cytadeli. Oglądamy jego oczami najważniejsze momenty Bitwy Warszawskiej z Cudem włącznie. Uczestniczymy bezpośrednio w szarży ułanów, latamy samolotem polskiego lotnictwa, poznajemy rolę kobiet w wywiadzie frontowym oraz bestialstwo bolszewików. Widzimy na własne oczy poświęcenie młodych wstępujących do wojska oraz solidarność Polaków bez względu na poglądy polityczne.
CZY NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ WYKLUCZA W WZIĘCIU UDZIAŁU W POKAZIE VR?
W większości przypadków nie wyklucza. Istnieją jednak wyjątki wykluczające udział w pokazie VR w takich przypadkach jak:
1) Drgawki
Jeśli w przeszłości odnotowano drgawki, utratę świadomości lub stany epileptyczne. Niektóre osoby (około 1 na 4000) mogą odczuwać bóle głowy, drgawki, drgawki epileptyczne, utraty świadomości spowodowane przez jasne rozbłyski i wzory, objawy te mogę występować przy oglądaniu telewizji, graniu w gry video lub doświadczając wirtualnej rzeczywistości, nawet jeśli nie odnotowano wcześniej przypadków ataku drgawek lub epilepsji. Drgawki takie spotykane są najczęściej u dzieci i młodzieży poniżej 20 roku życia.
2) Zakłócenia częstotliwości radiowych (rozrusznik serca)
Urządzenia emitują fale radiowe, które mogą mieć wpływ na znajdujące się w otoczeniu urządzenia elektroniczne, w tym na rozruszniki serca, dlatego też nie zaleca się korzystania ze sprzętu funkcjonującego w technologii wirtualnej rzeczywistości VR osobom z rozrusznikiem serca lub innymi wszczepionymi urządzeniami medycznymi, bez uprzedniego skonsultowania się z lekarzem.
3) Epilepsja
Częstość występowania padaczki fotoczułej jest określana na 1:4000. Dotyczy najczęściej pacjentów między 8 a 18 rokiem życia. Wśród chorych przeważają dziewczynki (1:1,5–2). Liczba ta obejmuje jednak tylko zdiagnozowane przypadki – przypadków nieujawnionej podatności może być znacznie więcej. Do momentu wystąpienia pierwszego napadu epileptycznego, chory nie wie, że cierpi na padaczkę.
4) Choroby psychiczne i neurodegradacyjne (m.in. takie jak depresja, choroba Alzheimera, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD), lęki napadowe, schizofrenia, ADHD, zespół stresu pourazowego).